Rezumat: în epoca actuala modernizarea infrastructurii căilor de transport este vitală pentru dezvoltarea României. Construcţia şi întreţinerea structurilor rutiere implică utilizarea unor importante cantităţi de materiale, dintre care rocile naturale ocupă ponderea cea mai mare. Pe de o parte calitatea rocilor, ca şi a celorlalte materiale rutiere, este determinantă pentru a asigura calitatea tehnologiilor utilizate în sectorul căilor de comunicaţii terestre. Diversitatea rocilor şi numărul mare al 14:30 unităţilor producătoare oferă posibilitatea de a influenţa semnificativ calitatea căilor rutiere. în aceste condiţii, determinarea riguroasă a calităţii rocilor utilizate în sectorul rutier este strict necesară. Determinările specifice care trebuie efectuate asupra rocilor şi periodicitatea repetării lor în cazul verificărilor periodice şi de lot sunt menţionate prin standardele în vigoare care precizează şi valorile limită ale caracteristicilor geomecanice pentru fiecare domeniu de utilizare. în lucrare s-au
realizat o serie de determinări geomecanice pentru roci din judeţul Constanţa. Aceste determinări au fost realizate in Laboratorul de Analize şi încercări în Construcţii al Universităţii din Petroşani pe baza unor contracte de cercetare. Valorile caracteristicilor geomecanice ale rocilor analizate au fost comparate cu valorile limită impuse de standardele în vigoare.
Cuvinte cheie: agregate concasate, geomecanica, condiţii de admisibilitate, infrastructura cai de comunicaţie.